Co to są tradycyjne i odnawialne źródła energii? Jakie są rodzaje odnawialnych źródeł energii? Jakie są powiązania i zależności pomiędzy poziomem wykorzystania tradycyjnych i odnawialnych źródeł energii, jakością środowiska naturalnego i zmianami klimatycznymi.
W raz z nastaniem września skończyło się lato i nadeszła jesień – na razie kalendarzowa i choć dni jeszcze są ciepła to coraz krótsze i szybciej zapalamy wieczorem światło. Zapewne to tylko kwestia czasu kiedy Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lubartowie zacznie grzać w naszych mieszkaniach, a mieszkańcy domów jednorodzinnych rozpalą w piecach. Ogrzewamy swoje pomieszczenia węglem kamiennym, węglem brunatnym, gazem ziemnym, drewnem i niestety wszystkim co mamy pod ręką. Tak, chcemy mieć ciepło, ale czy zastanawiamy się jak wpływamy na NASZE ŚRODOWISKO?
Jesteśmy częścią NASZEGO ŚRODOWISKA – żyjemy w nim korzystając z powietrza, wody, gleby z plonów Ziemi - to środowisko to NASZ DOM – tylko czy dbamy o ten DOM jak o nasze mieszkania, domy jednorodzinne? Czy utrzymujemy Nasze Środowisko w czystości?
Niestety rzeczywistość pokazuje, że zaśmiecamy i zanieczyszczamy środowisko, najlepszym dowodem jest coroczna akcja „sprzątania świata”, podczas której worki na śmieci zapełniają się w ekspresowym tempie i w zatrważających ilościach. Czy akcja „ Sprzątania świata” była by potrzebna gdybyśmy dbali o NASZE Środowisko?
„Coraz gorsza jakość powietrza, kurczące się zasoby wody pitnej, rabunkowa gospodarka leśna, góry śmieci oraz ginące gatunki roślin i zwierząt. Skutki bezmyślnego działania człowieka coraz dotkliwiej odczuwać będą przyszłe pokolenia. Dlatego oprócz pracy nad własną postawą wobec natury niezbędna jest także edukacja proekologiczna dzieci.” (Anonim) Edukacja proekologiczna potrzebna nam jest wszystkim, aby troszczyć się poprzez nasze codzienne postępowanie o NASZ DOM ŚRODOWISKO.
W tym roku nasze Koło zainteresowań chce zwrócić szczególną uwagę na wyczerpujące się zasoby tradycyjnych źródeł energii ich oddziaływanie na środowisko jak również możliwość zastąpienia ich odnawialnymi źródłami energii. Chcemy pokazać pozytywne i negatywne skutki stosowania obu źródeł energii dla środowiska oraz człowieka.
Nasze artykuły będą poruszały ważne dla nas zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, poprawy jakości stanu środowiska, aktualnych tematów związanych z szeroko pojętą ekologią, zmieniających się przepisów prawnych i wymagań dotyczących ochrony środowiska w Polsce i nie tylko jak również funkcjonowaniu człowieka w zmieniającym się środowisku, oddziaływaniu człowieka na środowisko i środowiska na człowieka. Nasza szkoła bierze udział w projekcie „Lubartów dla klimatu” dlatego tym bardziej chcemy przybliżyć problem zanieczyszczania przez nas naszego środowiska.
Na początek bierzemy pod lupę tradycyjne źródła energii. Nie da się ukryć, że energii potrzepujemy codziennie. Posiadamy w naszych domach coraz więcej elektronicznych sprzętów, dzięki którym nasze życie jest prostsze począwszy od oświetlenia poprzez lodówki, zmywarki, klimatyzatory, telewizory , komórki, komputery itd. Skąd na to wszystko brać energię? W Polsce nadal najwięcej energii czerpiemy z tradycyjnych źródeł energii. Czy
Czym są tradycyjne źródła energii i jaki wpływ mają na nasze środowisko? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć.
Tradycje źródła energii, częściej nazywane nieodnawialnymi są to źródła, które są nieodwracalne w krótkim czasie. Ich wykorzystanie jest znacznie szybsze niż uzupełnianie zasobów. Należą do nich węgiel kamienny, węgiel brunatny, gaz ziemny, ropa naftowa oraz uran. Z tradycyjnych źródeł energii wydobywamy i wykorzystujemy w Polsce:
Węgiel kamienny – złoża węgla kamiennego znajdują się w trzech regionach : na Górnym i Dolnym Śląsku oraz Lubelszczyźnie. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podaje, że w 2022 wydobyto 52,8 mln ton a w 2021 było to ok. 55 mln ton, Natomiast roczne zużycie węgla kamiennego w Polsce na potrzeby energetyki w tym ciepłownictwa, przemysłu i gospodarstw domowych wynosi ok. 56-58 mln ton rocznie. Oznacza to, że z każdym rokiem wydobywamy mniej niż potrzebujemy. Czy możemy zastąpić ten deficyt innym źródłem energii?
Węgiel kamienny wykorzystywany jest nie tylko do wytwarzania energii i ciepła, ale także do wyrobu kosmetyków, leków, środków ochrony roślin, barwników do tkanin, biżuterii oraz materiałów wybuchowych. Eksploatacja węgla kamiennego wpływa na środowisko maturalne, infrastrukturę, budynki, grunty rolne, leśne oraz na człowieka.
Przy eksploatacji i spalaniu węgla kamiennego najbardziej zanieczyszczane jest:
powietrze – podczas spalania węgla kamiennego wydzielają się gazy i pyły, które negatywnie wpływają na środowisko powodując np. kwaśne deszcze
woda – wzrasta zasolenie wody użytkowej przez kopalnie co przyczynia się do wymierania ryb w rzekach, oraz uniemożliwia korzeniom roślin pobierania wody w konsekwencji powodując jej uschnięcie
gleba – skażenie odpadami pochodzącymi z eksploatacji węgla co skutkuje trwałym wyłączeniem gruntów z eksploatacji
uprawy rolne i leśne – obniżenie plonów spowodowane skażeniem gruntów oraz produktów
Eksploatacja węgla kamiennego ma również wpływ na zdrowie i życie człowieka powodując zmianę trybu życia oraz miejsca zamieszkania wynikająca bezpośrednio lub pośrednio ze szkód górniczych a także negatywne oddziaływanie na zdrowie człowieka hałasu związane z pracą maszyn i urządzeń górniczych
Węgiel brunatny – złoża węgla brunatnego znajdują się w zagłębiach na Pogórzu Zachodniosudeckim w okolicy Turoszowa, na Nizinie Południowowielkopolskiej w okolicy Konina i na Wzniesieniach Południowomazowieckich w okolicy Bełchatowa . W 2022 roku wydobycie węgla brunatnego wyniosło 54,6 mln ton. Węgiel brunatny jest również wykorzystywany do wytwarzania energii , a także do przemysłu chemicznego, produkcji paliw płynnych i gazowych oraz nawozów. Podczas spalania węgla brunatnego powstaje dużo zawieszonych pyłów o bardzo małej średnicy, które przenikają do górnych i dolnych dróg oddechowych jak również mogą przenikać do krwi powodując trudności z oddychaniem. Dodatkowo uwalniane są związki dwutlenku siarki, dwutlenku węgla, tlenków azotu, metali ciężkich, np. rtęci, co przyczynia się do powstania smogu i kwaśnych deszczy. Z racji niewielkich rozmiarów substancje te są przenoszone z wiatrem na duże odległości, więc obszar ich oddziaływania jest bardzo duży.
Gaz ziemny – Złoża gazu ziemnego znajdują się na Podkarpaciu, zapadlisku przedkarpackim w Wielkopolsce oraz województwie Lubuskim. W 2022 wydobycie gazu ziemnego wynosiło 3,75 mld metrów sześciennych. Gaz ziemny jest głównie wykorzystywany jako paliwo do celów grzewczych w instalacjach domowych i przemysłowych, źródeł energii oraz paliw do napędów samochodowych silników spalinowych, do produkcji nawozów, w produkcji wodoru, szkła, stali czy plastiku. Produktami spalania gazu ziemnego są niewielkie ilości substancji zanieczyszczających atmosferę, a wśród nich dwutlenek węgla, tlenek siarki, tlenek węgla i tlenek azotu. Ogromną zaletą błękitnego paliwa jest bardzo dobra wartość opałowa. Natomiast nieodpowiednie użycie, brak odpowiedniej wentylacji może doprowadzić do zaczadzenia. Dużym zagrożeniem dla środowiska jest poszukiwanie złóż, wydobycie oraz przetwórstwo gazu ziemnego , gdzie może dojść do ogromnej emisji gazów i pyłów do atmosfery a także niszczenia flory i fauny na miejscu poszukiwania czy eksploatacji złoża.
Ropa naftowa – wydobycie ropy naftowej w Polsce znajduje się w województwie Zachodniopomorskim, Lubuskim i Wielkopolskim. W 2022 wydobycie ropy naftowej wyniosło ok 1,3 mln tony. Ropa naftowa służy do otrzymywania benzyny, nafty, olejów (napędowy, opałowy), parafiny, smarów, asfaltów i wiele innych materiałów syntetycznych. Eksploatacja ropy naftowej przyczynia się do nadmiernej emisji CO2 – gazów cieplarnianych, wycieki ropy naftowej mogą zatruć wody gruntowe oraz zanieczyścić siedliska morskie i przybrzeżne zabijając wiele gatunków np. ryb oraz ptaków.
Tradycyjne źródła energii są z nami od wieków, ale ich zasoby wyczerpują się a poznane negatywne oddziaływanie na środowisko skłania nas do zaprzestania korzystania z nich. Czy jesteśmy w stanie zastąpić je innymi źródłami energii?.....
Ale o tym następnym razem.
EKO -Kreatywni