1687454995606

Tuż u progu wakacji, w atmosferze letniej przygody kończącej trudy całorocznej nauki, w dniach 11-19 czerwca członkowie Szkolnego Klubu Krajoznawczo-Turystycznego „Azymut” z II LO wyruszyli w podróż po Europie, by zwiedzić najbardziej znane i pełne czaru zakątki Francji, Hiszpanii oraz Monako.

Pierwszym punktem wycieczki był Paryż - miasto artystów, zakochanych, a także stolica światowej mody. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wejścia na Wieżę Eiffela, skąd mogliśmy podziwiać widok na urokliwą panoramę Paryża. Następną atrakcją był godzinny rejs po Sekwanie. Udało nam się również odwiedzić Ogrody Tuileries, które były idealnym miejscem na odpoczynek. Podczas dłuższego spaceru mieliśmy okazję, aby z zewnątrz zobaczyć monumentalną architekturę Paryża, m. in. Luwr - jedno z najsłynniejszych muzeów na świecie - oraz Notre Dame, gotycką archikatedrę.

Drugiego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy bogate kulturowo i historycznie Awinion. To urokliwe miasto znane jest m.in. z corocznego prawie trzytygodniowego festiwalu teatralnego, jednego z najsłynniejszych na całym świecie. Podczas wieczornego spaceru po średniowiecznej starówce widzieliśmy przepiękne zabytki wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Mogliśmy podziwiać XIV-wieczny Pałac Papieski - jedną z najbardziej okazałych gotyckich budowli w Europie oraz Most św. Benedykta z Awinionu na rzece Rodan. Kolejnym pięknym miejscem, które udało nam się zobaczyć, były kwitnące pola lawendy, charakterystyczne dla obszarów Prowansji.

Następnym przystankiem naszej wycieczki była Girona - zabytkowe miasto w północno-wschodniej Hiszpanii. Po przyjeździe udaliśmy się na spacer po Barri Vell, czyli jednej z najstarszych, ale i najlepiej zachowanych starówek w Hiszpanii. Jednym z ważniejszych punktów widokowych naszego zwiedzania były mury z kilkoma wieżami, służące niegdyś do obrony miasta. Podziwialiśmy przepiękny krajobraz, przepełniony kolorowymi domami, fasadami oraz urokliwymi mostami i kładkami na rzece Onyar. Inną monumentalną budowlą, jaką zobaczyliśmy, była katedra Santa Maria de Gerona stanowiąca mieszankę różnych stylów architektonicznych. Po zwiedzaniu Girony udaliśmy się w dalszą podróż, a wieczorem poszliśmy na spacer na plażę Costa Brava ze ślicznymi zatokami i turkusową wodą.

Jednym z ważniejszych punktów naszej wycieczki była wakacyjna stolica Hiszpanii - Barcelona. Dzięki pani przewodnik bardzo dokładnie poznaliśmy historię tego pięknego i słonecznego miasta, a także całego regionu Katalonii. Barcelona znana jest głównie z jednego z najlepszych klubów piłkarskich na świecie - FC Barcelony. Niestety Camp Nou, czyli stadion, na którym odbywają się mecze tej drużyny, jest obecnie w remoncie, dlatego zwiedziliśmy nowo otwarte muzeum FC Barcelony, w którym znajdują się wszystkie puchary, jakie do tej pory zdobyła zarówno męska, jak i damska drużyna. Następnie pojechaliśmy na malownicze wzgórze Montjuïc, z którego podziwialiśmy panoramę miasta i udaliśmy się na jedną z najsłynniejszych ulic Barcelony - La Ramble. W międzyczasie mogliśmy z zewnątrz obejrzeć Muzeum Sztuki Katalońskiej, pomnik Krzysztofa Kolumba oraz Plac Hiszpański. Przez cały dzień podążaliśmy śladami najsłynniejszego katalońskiego architekta Antonio Gaudiego. Najważniejszym zabytkiem Barcelony jest jednak bazylika Sagrada Familia (z hiszp. "Święta Rodzina"), która uważna jest za jedno z najważniejszych osiągnięć Antonio Gaudiego, któremu poświęcił ostatnie 15 lat swojego życia. Niestety architekt nie zdołał ukończyć dzieła i kościół ten jest w budowie od 1882 roku. Naszym ostatnim przystankiem był urokliwy i malowniczy Park Güell, również zaprojektowany przez katalońskiego architekta, który początkowo projektował w tym miejscu dzielnicę mieszkalną dla bogatszej części mieszkańców Barcelony.

Szóstego dnia udaliśmy się na piękną plażę w miejscowości Tossa de Mar nad Morzem Śródziemnym. Większość dnia spędziliśmy korzystając z uroków hiszpańskiego słońca i lazurowej wody. Przez resztę dnia odpoczywaliśmy nad basenem w naszym hotelu, pływając i grając w gry wodne. Po kolacji zdecydowaliśmy się na wieczorny spacer na plażę, a także klify, z których podziwialiśmy zachód słońca.

Kolejnego dnia, po opuszczeniu hotelu, wyruszyliśmy w drogę do Francji. Naszym celem było przepiękne francuskie miasto na Lazurowym Wybrzeżu - Cannes, znane przede wszystkim z Festiwalu Filmowego, który odbywa się tam co roku. Spacerowaliśmy głównie wzdłuż wybrzeża piękna promenadą pośród palm. Zobaczyliśmy słynny Pałac Festiwalowy i schody, na których w maju można podziwiać największego gwiazdy filmowe z całego świata. Przeszliśmy obok Alei Gwiazd, podziwiając równocześnie piękną zabudowę tego miasta. Nie mogliśmy ominąć także malowniczej plaży Palm Beach i portu z imponującymi jachtami, a także ekskluzywnych hoteli i butików.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było Księstwo Monako, które zachwyciło nas swoim przepychem i bogactwem. Monako jest drugim, zaraz po Watykanie, najmniejszym państwem na świecie, i liczy zaledwie 36 tysięcy mieszkańców, z czego zaledwie 8 tysięcy jest pochodzenia monakijskiego. Nasz spacer rozpoczęliśmy razem z panią przewodnik, wędrując się wzdłuż stromego wybrzeża. Przechodziliśmy obok jednego z pierwszych muzeów oceanograficznych założonych przez księcia Alberta I, a później odwiedziliśmy Katedrę Świętego Mikołaja zbudowaną w stylu neoromańskim. Na naszej trasie nie mogło zabraknąć Pałacu Księcia Monako, Opéry de Monte-Carlo i Hotelu de Paris Monte-Carlo. Z racji, że Monako jest znane z odbywającego się corocznie wyścigu Formuły 1, mogliśmy zobaczyć miejsce gdzie bolidy ustawiają się do startu, pole position, garaże ekip, a także miejsce skąd książęca para obserwuje wyścig i dekorowany jest zwycięzca. Kierując się wzdłuż portu i obserwując okazałe jachty dotarliśmy do jednego z najsłynniejszych kasyn na świecie. Dla części z nas z pewnością atrakcją były luksusowe samochody, które mogliśmy dostrzec na ulicach. Po całodniowym zwiedzaniu udaliśmy się w drogę powrotną do Polski.

Podczas tej niezapomnianej, pełnej wrażeń i pięknych wspomnień wyprawy na południe Europy opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy i nauczyciele z II LO: p. Katarzyna Płaszczewska, p. Małgorzata Milanowska-Jednous, p. Anna Przybysławska, p. Izabella Bącławek, p. Katarzyna Radomska, p. Paweł Pasikowski, p. Przemysław Oniszczuk i p. Marcin Świderek, którym wszyscy uczniowie składają ogromne podziękowania za organizację wycieczki oraz opiekę podczas tej wyjątkowej wyprawy.